Veranderende situaties vragen om een andere aanpak.

#deelditbericht

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on twitter
Share on linkedin

Gelukkig ben ik op mijn best in crisissituaties als het overzicht moet worden bewaakt. Daarom een kort kijkje in hoe ik de afgelopen weken aan pakte met twee schoolgaande kinderen thuis én een aantal belangrijke tips en regelzaken (met links) voor jou als horecaondernemer of (food)retailer. 

Veranderende situaties vragen om een andere aanpak.

Een perfecte planning heb ik vrij snel laten varen thuis. We houden wel ons vaste ochtend- lunch- en avondritueel aan, de basis dus. De kinderen doen ongeveer de helft van het schoolwerk. Alle bouw- en knutselmaterialen worden uitgebreid gebruikt. En mijn bedrijfswerkzaamheden bevatten alleen het hoognodige voor mezelf en mijn klanten. Om dat mogelijk te maken heb ik het maken van mijn nieuwe website uitbesteed aan een professional en regel ik zélf dingen waar ik wél blij van wordt. Bijvoorbeeld Mollie accounts aanmaken en online betaal koppelingen voor klanten die nieuwe mogelijkheden onderzoeken en cadeaubonnen willen verkopen. En het helpen afsluiten van de jaar administraties over 2019. Zodat de boekhouders en accountants de jaarrekeningen kunnen afmaken en de aangifte inkomstenbelasting zo snel mogelijk kunnen doen. 

TIP: Er zijn diverse uitstel-van-betaling mogelijkheden bij de Belastingdienst momenteel. Vraag ernaar bij je boekhouder, accountant of belastingadviseur. Of lees je hier in:

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/berichten/nieuws/uitstel-betaling-gevolgen-coronavirus

Die stap terug naar de basis doet wonderen voor het terugkrijgen van mijn natuurlijke helderheid. Datgene dat Helder Begin maakt wat het is. En dat was ik een beetje kwijt het laatste jaar. Bedankt Corona. 

Wat jij kunt doen in deze tijd

Je hebt altijd de keuze hoe je met een situatie omgaat. Je hoeft niet bij de pakken neer te zitten, en je hoeft ook niet ineens alles te gaan doen waar je het afgelopen jaar niet aan toe kwam. 

Jij gaat voor. Gun jezelf jezelf. Doe een stap terug. Bewaak je rust. Haal diep adem. 

Zie de minimale vergoedingen vanuit de overheid als extra. Voor veel van mijn horeca klanten is de TOGS, de MKB tegemoetkoming van €4000 goed voor 1 tot 4 dagen omzet. Daar kun je geen bedrijf mee redden. 

TIP: Wil je weten of je überhaupt in aanmerking komt? Bekijk het hier:

https://www.rvo.nl/subsidie-en-financieringswijzer/tegemoetkoming-schade-covid-19

MAAR regel wel de werktijdverkorting voor je personeel als je dat nog niet hebt gedaan.
Je vindt alle regelingen in dit fijne overzicht van de KVK:
https://www.kvk.nl/corona/het-coronavirus-check-hier-je-regelingen/ 

Na deze rust:
1. Pak jezelf op. 

2. Ga weer ondernémen. 

3. Máár doe alleen het hoognodige en verkoop slim (online).

Voor winkeliers en leveranciers: beperk je openingstijden. 

Werk jezelf alsjeblieft niet kapot voor minimale omzetten. Gebruik je ‘vrijgekomen’ tijd voor rust (deze periode kost veel energie), zaken op een rijtje zetten, je administratie bijwerken en nadenken over een nieuwe aanpak onder deze nieuwe omstandigheden.

Wil je nu je huidige aanbod alsnog (online) verkopen en zichtbaar zijn op social media? Doe dat dan gericht, in plaats van zoveel mogelijk. Hou het simpel:

Kies 1 tot 3 (type) producten (als je meer wilt verkopen dan vouchers):

  • met de beste kwaliteit en best passend bij je concept / dat wat jou uniek maakt
  • die je op voorraad hebt en/of makkelijk (in bulk) te bestellen zijn bij leveranciers. 
  • waar je een goede verkoopmarge op hebt (minder verkopen, voldoende overhouden).

Zorg dat mensen het makkelijk kunnen kopen. 

  • Maak een pagina op je website met voor elk product een koopknop.  
  • link deze aan een formulier of je boekhoudsysteem (voor evt facturatie / bezorging / bevestiging via de mail)
  • link deze aan een betaallink (Mollie)

Promoot minimaal dagelijks op Social Media. In ieder geval op jouw favoriete Social Media kanaal, maar liefst meer. En vergeet je nieuwsbrief niet. Laat je aanbod delen door anderen voor meer bereik. Hou acties en # in de gaten. Denk aan #helpdehoreca.  

Denk je bij bovenstaande: HELP?! Boek dan een Helder Gesprek. 

Heldere groet, 

Hetty Knottenbeld

#deelditbericht

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on twitter
Share on linkedin

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *