Tips voor de inkomstenbelasting

#deelditbericht

Het is weer de tijd van het jaar, de aangifte inkomstenbelasting. Je doet het zelf, je doet het samen of je besteed het volledig uit aan een professional. Hoe de aangifte bij jou ook geregeld wordt, er zijn een aantal basics die voor iedere ondernemer belangrijk zijn om te weten. Dat en meer deel ik in dit blog.

 

Wat is inkomstenbelasting?

Omdat je als ondernemer ineens met meer soorten belasting te maken kunt hebben dan vóór je ondernemerschap is het handig eerst alle belastingen uit elkaar te kunnen halen. Ik zette ze de verschillende belastingsoorten voor je op een rijtje in jip & janneke taal.

Kort gezegd is inkomstenbelasting de belasting die je betaalt over, het woord zegt het al, je inkomen. Als ondernemer met een eenmanszaak, VOF of maatschap gaat het hier om het resultaat of de winst die in je boekhouding overblijft aan het eind van het jaar. Daar kun je vooraf op inspelen, maar daarover een andere keer meer. 

 

Voorbeeld (1):

  • Je hebt een fulltime onderneming en geen andere inkomsten.

  • Het hele jaar stuurde je facturen naar je klanten voor een bedrag van € 48.000 excl btw.

  • Je betaalde ook € 16.000 aan kosten. Denk aan je website, telefoonabonnement, kantoorruimte of flexplek, cursussen en printpapier.

  • Aan het eind van het jaar is de winst in je boekhouding € 32.000.

  • Kort gezegd wordt over die € 32.000 inkomstenbelasting berekend.  

 

Minder belasting betalen

Voordat de te betalen belasting wordt berekend, gaan er nog wat aftrekposten van je ‘inkomen’ af die persoonlijk zijn. Dat zijn zowel aftrekposten die alleen voor ondernemers gelden als aftrekposten die voor alle volwassenen in Nederland gelden. Ik ga in dit blog alleen in op de aftrekposten voor ondernemers, omdat dat belangrijk is om te weten als ondernemer, ook wanneer je de belastingaangifte uitbesteed of samen doet. Sommige aftrekposten kun je namelijk beperkt gebruiken of enkel als je aan bepaalde voorwaarden voldoet. 

 

Wanneer schakel je hulp in bij het doen van je belastingaangifte?

Vooral als je in een kalenderjaar (voor het eerst) een koopwoning, veel niet-vergoede zorgkosten, studiekosten, vermogen (o.a. spaargeld en beleggingen) of veranderingen in je huishouden meemaakt is het aan te raden hier een professional bij in te schakelen om er het meeste voordeel uit te halen. Je kunt het dan bijvoorbeeld ook samen doen als je het een volgende keer zelf wilt doen. Maak wel aantekeningen en bewaar alles overzichtelijk. 

 

Aftrekposten voor ondernemers

Voor ondernemers gelden een aantal specifieke aftrekposten, zoals de ondernemersaftrek en de MKB-winstvrijstelling. Die twee meest voorkomende aftrekposten licht ik in dit blog toe. Voor specifieke situaties raad ik je aan hulp in te schakelen van een boekhouder, belastingadviseur of fiscalist.

De ondernemersaftrek is een verzameling van meerdere aftrekposten, waaronder meest voorkomend de zelfstandigenaftrek en startersaftrek. Om hiervoor in aanmerking te komen, moet je aan een aantal voorwaarden voldoen. De meest belangrijke voorwaarde is dat je voldoende uren werkt in en aan je onderneming. Het gaat om 1225 uur per jaar, wat gemiddeld minimaal 24 uur per week is bij 52 werkweken per jaar. Maar hoewel de meeste ondernemers non-stop ‘aan’ staan, is het slim rekening te houden met 48 werkweken per jaar, en dus minimaal 25,5 uur per week. Als je voor deze aftrek in aanmerking wilt komen natuurlijk. Niemand verplicht je daartoe. Wanneer jij in 8 uur werk per week je gedroomde winst weet te realiseren waar die aftrekpost helemaal niet meer belangrijk voor is, is dat natuurlijk alleen maar fijn 🙂 

 

Zoals mijn dochter van nu 9 zou zeggen: Leer slim geld verdienen.

 

De zelfstandigenaftrek over je winst in 2020 bedraagt € 7030 en in 2021 wordt dat € 6670.

 

Als je recht hebt op de zelfstandigenaftrek hierboven kun je de eerste 5 jaar van je onderneming ook nog maximaal 3 keer gebruik maken van de startersaftrek. In 2019, 2020 was dat een extra korting op je winst van € 2123. Dat bedrag blijft hetzelfde in 2021. 

LET OP! De aftrek kan nooit meer zijn dan je winst. Als je winst slechts € 5000 bedroeg in 2020, kan er ook maar € 5000 aan aftrekposten af. Je krijgt geen geld toe. Onder bepaalde voorwaarden kan de niet-gerealiseerde aftrek wél als extra aftrek worden meegenomen in de 9 jaar daarna. Vraag hier hulp bij als je daar behoefte voor voelt. Dit is onder andere waar je geld terugverdient die je investeert in een boekhouder. 

 

Voorbeeld (2):

  • Als zoals bij voorbeeld (1) in 2020 de winst in je boekhouding € 32.000 bedraagt, dan gaan daar de aftrekposten vanaf. 
  • Heb je voldoende uren gewerkt (er gelden soepelere regels in verband met COVID-19) dan blijft er na de zelfstandigenaftrek van € 7030 nog € 24.970 over. 
  • Was 2020 je 1ste – 5e jaar als ondernemer en heb je daarnaast nog geen 3 keer gebruik gemaakt van de startersaftrek, dan gaat ook de startersaftrek van € 2123 ervan af en hou je nog € 22.847 over. 

 

De MKB-winstvrijstelling geeft een soort extra ‘korting’ op je winst, waardoor je minder belasting hoeft te betalen. Deze korting van 14% wordt in mindering gebracht ná bovengenoemde ondernemersaftrek, als je dan nog geld overhoudt en als dat geld onder een bepaald bedrag uitkomt. De MKB winstvrijstelling wordt de komende jaren ook steeds minder om het verschil tussen te betalen belasting door werknemers en ondernemers kleiner te maken.

 

Voorbeeld (3):

  • Doorgaand op voorbeeld (1) en (2) wordt die 14% dus in mindering gebracht op het bedrag van € 22.847.
  • Je krijgt dan nog € 3198 ‘korting’ in de vorm van de MKB-winstvrijstelling en betaalt dan belasting over het inkomen uit je onderneming met een bedrag van € 19648.

 

Dan heb je wellicht nog recht op andere aftrekposten en heffingskortingen die te maken hebben met je privé situatie. Deze worden in het aangifteprogramma van de belastingdienst automatisch verrekend. Je kunt van te voren wel deze tool gebruiken om te zien waar je recht op hebt. 

 

Voorbereiden voor de aangifte inkomstenbelasting

Het programma om de belastingaangifte te doen wordt steeds intuïtiever. Met een goede voorbereiding kun je alle gegevens eenvoudig bij elkaar verzamelen voor je boekhouder of wanneer je zelf de aangifte doet voor jezelf. 

Ook voor de voorbereiding heeft de belastingdienst tegenwoordig handige checklists op de website staan, zowel voor het privé deel als het ondernemersdeel, zie hieronder. 

 

Checklist voor het privé deel van de aangifte

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/belastingaangifte/content/online-aangifte-doen-in-4-stappen 

Checklist voor ondernemers

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/belastingaangifte/content/voorbereid-op-uw-belastingaangifte-voor-ondernemers 

 

Voor het zakelijk deel heb je onderstaande overzichten uit je boekhouding nodig:

  • De balans
      • Daarop staan de bezittingen, banksaldi en openstaande betalingen.
      • Het heeft betrekking op of en hoe voor alles in je bedrijf is betaald.
  • De winst & verliesrekening (of ook wel resultatenrekening)
    • Daarop staan alle omzet en kosten, waarbij de kosten over een aantal categorieën verdeeld zijn. 
    • Het heeft betrekking op verstuurde en ontvangen facturen, maar het gaat hier niet om of ze betaald zijn of niet. 


Hulp nodig?

Heb je hulp nodig bij het verzamelen van alle gegevens om deze overzichten te laten kloppen in je boekhouding? Doe dan gratis mee met de btw-challenge. In 8 kleine dagelijkse stappen heb je dan zó je administratie op orde gebracht of doorgestuurd aan je boekhouder. Niet alleen handig voor je btw aangifte, maar ook voor de inkomstenbelasting!

 

Warme groet,

Hetty Knottenbeld

#deelditbericht

Eén reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *