VROEGER 

Als klein meisje liep ik rond in de AGF opslag van mijn opa en zijn broers. Hij was aardappelenboer. De vrachtwagen waarmee hij rondreed was magisch voor me. Ook stond ik veel in de keuken om de producten uit de vrachtwagen te helpen verwerken tot verse friet of appeltaart. 

In mijn (jonge) tienerjaren beheerde mijn moeder een bijouterie in de Kalverstraat, ook daar was ik graag te vinden. Ook bij de buurwinkels trouwens. Mijn vader startte in die tijd zijn administratiekantoor. Hij is een klassieke boekhouder. Hij hielp veel retailers en kleine horeca ondernemers. Vaak hen die de taal niet machtig waren. 

De kleinere horeca en retail heeft me altijd geïnteresseerd. Ik werk sinds mijn vijftiende hoofdzakelijk binnen die branche. Ik begon er op de voorgrond, maar vond alles achter de schermen nog veel leuker. Het ondernemerschap, de technische, financiële en organisatorische kant. Het magazijn herindelen, het nieuwe kassasysteem inrichten, slimmer inkopen. 

 

NU

Ik kom er als klant/gast, was er medewerker en ben er nu als collega ondernemer in de rol van Business Controller en winstadviseur om te ondersteunen en adviseren.
Ik denk graag mee over hoe je als horeca ondernemer of retailer kunt meegaan met de huidige tijd op een manier die bij je past. Vernieuwend zonder jezelf te verliezen. Is het bijvoorbeeld slim gebruik te maken van beschikbare techniek zoals een webshops of juist niet? Ik help verhelderen wat de succesvolle kern is van jouw concept, om dat verder uit te bouwen. Financiële planningen maken, doelstellingen bepalen, je administratie en organisatie helder en deels automatisch inrichten, zodat je niet dagelijks bezig bent met allerhande rompslomp. Maar één keer, met veel tijdwinst op de lange termijn. 

Ik hou mezelf op diverse manieren met de branche bezig. Ik volg diverse influencers, maar ken door mijn jarenlange ervaringen ook veel winkeliers, horecaondernemers, leveranciers en ondersteuners. Ik werk veel met ondernemers die kwaliteit hoog in het vaandel hebben. En bij voorkeur hen die zich onderscheiden door hun eigen liefde voor horeca en retail. Zoals IT’ers, boekhouders & accountants, loonadministratiebureaus, winkelstylisten, tekstschrijvers, marketeers, grafisch ontwerper. 

 

GELD

De eerste éénendertig jaar van mijn leven had ik een moeizame relatie met geld. Ik groeide op met een gevoel van financiële schaarste. Hoewel mijn ouders deden wat ze konden. Ik maakte vanaf mijn eerste inkomen, ik was vijftien, ongezonde financiële keuzes. Ik leefde van wat ik had. Ik wist niet beter. 
Toen Bas en ik een reeks onverwachte struikelblokken tegenkwamen als jong gezin, zaten we aan de bodem van de put. We hadden geen buffer, geen vangnet en vele opstapelende rekeningen. Een vraag om hulp bracht ons in een bureaucratisch systeem dat ons nog verder meezoog. We stonden bijna op straat met een dreumes van een jaar. Ik stopte uit noodzaak mijn eerste bedrijf en vatte samen met een schuldhulpverlener een plan om eruit te klimmen. 
We leefden een jaar lang van een superstrak budget. We verkochten inrichting en beëindigden abonnementen. Ik leerde onderhandelen om kosten te drukken. We namen actie naar meer inkomen. Alle extra’s en belastingteruggaven gebruikten we om schuldeisers af te betalen. Precies een jaar later waren we schuldenvrij. 
Onze aanpak goot ik in een online cursus: het AdminiTraject. Ik leerde dat privé goed voor jezelf zorgen en overzicht hebben, zijn vruchten afwerpt in het strategisch sturen van een bedrijf. Het is een belangrijke basis voor succes.
Onze financiële ruimte neemt nu elk jaar toe. Voldoende voor vaste lasten, sparen, een buffer opbouwen, onze kinderen gedegen onderwijs te bieden en naar sport te kunnen brengen, investeringen te kunnen doen, te blijven ontwikkelen als mens en ondernemer. Dat gun ik iedereen! 

 

TOEKOMST

We hebben nog één grote droom, werktitel ‘Ons grote plan’. Een voedselbos in de randstad, met logeeraccomodaties voor gezinnen (met hoogbegaafde kinderen), evenementenruimte, kookstudio en boerderijwinkel annex tearoom. 

Een educatief centrum dat draait om het herstellen van de natuur, low/zero waste, circulaire systemen, duurzame energieopwekking, kennisoverdracht (denk aan schoolkamp en excursies), verbouwen en verwerken van puur voedsel, sociaal contact, creativiteit. 

Als jij hier een bijdrage aan kunt/wilt leveren, neem contact met ons op via info@helderbegin.nl

Hetty Knottenbeld

Eigenaar, Financial Business Controller, Administratie specialist.

PROFIT FIRST

OMZET – WINST = KOSTEN. 

Eerst je winst en inkomen als ondernemer veilig stellen, zorgt dat je kosten betaalt van de ‘restjes’ in plaats van dat je zelf de restjes overhoudt. 

Profit First, is het ouderwetse ‘potjes systeem’ van oma in een nieuw, digitaal jasje. Een methode om je cashflow te managen, schulden af te lossen en vanaf dag één winst te maken. 

Het is een onderdeel geworden van hoe ik mijn bedrijf stuur en klanten begeleid. 

Ik ben sinds maart 2019 Gecertificeerd Profit First Professional. 

 Wat ik voor je kan betekenen met Profit First lees je hier.

WhatsApp Contact via WhatsApp: