5 x Slim gebruik van de data in je bedrijf

#deelditbericht

Ik help jou de basis van je geldzaken op orde krijgen en leer jou financiële buffers op te bouwen en sparen voor de doelen die jij wenst.

Data is alles. Data management, oftewel het registreren, onderhouden, actualiseren van data over je bedrijf is dé sleutel tot succes. Globaal kun je natuurlijk zien dat een bepaald product verstoft op de plank of de voorraad razendsnel slinkt in je magazijn. In de zomer verkoop je bepaalde producten beter dan in de winter en andersom. Soms gewoon door logisch nadenken en vaak omdat jij net zo van jouw producten geniet als de mensen waaraan je het verkoopt.

Als je deze en andere (financiële) data echter nauwkeurig bijhoudt in een (kassa)systeem (op maat), kun je daarop inspelen. Je krijgt meer stuurkracht.

1.   Monitoren van periodieke omzet

Wat voor bedrijf je ook hebt, het hele jaar dag, week en maandomzetten bijhouden is een goede eerste graadmeter voor planning, het stellen van doelen en succes. Dat hoeft niet ingewikkeld, een spreadsheet is voldoende. Maak een tabblad met dagen, weken en maanden. Je ziet als je dit consequent bijhoudt snel wat je gemiddelde omzet is en dus ook wanneer je daar sterk van afwijkt.

Wanneer je in de laatste maanden van het jaar, vol kerstcadeaus en eindejaarsborrels een piek ervaart, zie je in januari ook snel het verschil met rustige maanden. Daar kun je op talloze manieren op inspelen.

2.   Hardlopers

Als je een gedegen kassa of voorraad systeem bijhoudt, is dit misschien al iets dat je doet. Je meest verkochte producten inzichtelijk hebben. Wat voor bedrijf je ook hebt, deze kennis is echt macht.

Weten wat goedlopende producten zijn in een bepaalde periode kun je gebruiken om snel meer omzet en winst te maken. Zo kun je de verkoop verhogen door extra aandacht te geven aan het product, mensen te enthousiasmeren met een ludieke actie, te onderhandelen over volumekorting bij je leverancier om je inkoopprijs te drukken en de verkoopprijs verhogen of een upsell doen.

3.   Klaplopers

Ok, het is misschien niet het juiste woord, maar ik doel hier op de producten die je om zeep kunnen helpen als je niet oplet. Als jij met al je energie focust op een product dat niemand wil hebben, of waarvan de marge te krap is, of teveel ruimte inneemt in je magazijn, marketing of je gedachten, kun je net zo goed je toko sluiten.

Stop ermee. Ook al wil je het nog zo graag. Als jij of je marketingadviseur of de tipgever in je vakblad bedenkt dat rood de kleur is van het seizoen, maar je vooral vraag krijgt naar blauw, stap dan alsjeblieft over op blauw, want daarvoor komen ze blijkbaar bij jou. Dat rijmt 😉

4.   Als het je nu lukt..

Data bijhouden in de drukste maanden van het jaar stelt je in staat vroeg in te spelen op volgend jaar. Als het je lukt deze stap te zetten, heb je tien stappen voorsprong als je het nieuwe jaar start. Het kost je dan amper moeite, de gewoonte is er ingebakken toen het de meeste moeite kostte en je hebt direct inzicht om een strategische jaarplanning te maken. win-win-win!

5.   Dat mag best iets kosten

Als het de drukste maanden zijn waarin mensen je onthouden voor al die andere keren in de ‘normale’ maanden, dan mag je daar best iets tegenover zetten. Kleine gebaren van service zijn vaak voldoende. Zet seizoenskrachten in, verruim tijdelijk je openingstijden, zorg voor een leuke aankleding, geef een extra cadeautje mee. Wees creatief, maar blijf bij jezelf.

Vergeet jezelf en je personeel ook niet te belonen voor dit extra werk. Zorg voor een extra lekkere maaltijd op koopavonden, plan een afsluitend samenzijn na de drukke dagen en biedt extra pauze tijd tussendoor om bij te komen van de drukte. Ook dingen die er gewoon bijhoren, kunnen zwaar zijn.

Zorg goed voor jezelf en de mensen om je heen.

Heldere groet,

Hetty Knottenbeld

#deelditbericht

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *