Gisteren, de dag na Thanksgiving, die in Amerika van oudsher wordt gespendeerd met restjes eten, uitbuiken en shoppen. Black Friday. Zoals meer dingen, overgewaaid uit Amerika.

Maar hier in Nederland doen de meeste mensen niet aan Thanksgiving. Wel aan Black Friday, want Nederlanders houden van korting!

Ook mijn mailbox en op social media werd ik overspoeld met aanbiedingen. Maar geen speciaal aanbod van mij. Ook kopen bij de grote webwinkels deed ik niet. Zelfs al levert het een paar honderd voordeel op een KitchenAid op (!), en daar ben ik voor aan het sparen. Heeft misschien te maken met de ondernemers waar ik me op richt met Helder Begin. Mocht het je ontgaan zijn, de zelfstandig (non-)foodretailer en horeca-ondernemer.

Kijk, laat ik duidelijk zijn. Jíj kiest hoe je JOUW bedrijf voert. Dus of jij er wel of niet aan meedoet, is aan jou. En er zijn vele redenen om wel of niet ‘mee te doen’. Daarom dit schrijven. En als jij dat voor jezelf helder hebt, dan kun je die keuze stevig maken. Maar doe dat met argumenten voor jezelf. Ik help je zo een beetje op weg.

Ik begon dit bericht met desillusie. Namelijk de desillusie dat een aanbieding een aanbieding is. Zo keek ik online voor een extra fietsstoeltje (een van de weinige dingen die ik online koop, omdat fysieke fietsenwinkels steeds minder over kinderfietsen en accessoires beschikken, gemiste kans trouwens) en deze mij bekende gespecialiseerde webwinkel (want wij kopen er al jaren onze fiets-dingen, behalve fietsen zelf) laat het lijken of er een actie is met maar liefst 37,5% korting (!), en ik zie vervolgens op mijn vorige factuur (ja, die dingen bewaar ik uiteraard) dat ik de vorige keer €5 minder heb betaald voor hetzelfde stoeltje dan wat ik nu als ‘actieprijs’ moet afrekenen. Huh?

Grote bedrijven spelen vaak makkelijker met hun prijs dan kleine ondernemers. Ze plannen vooruit (überhaupt belangrijk, vandaar dat ik de omzet/winstplan training zo graag geef). Maar niks geen korting dus. Desillusie.

De reden dat ik ‘er niet aan meedoe’ heeft te maken met de drie belangrijkste waarden in mijn bedrijf, die ik overigens met 99% van mijn klantenkring gemeen heb:

  1. Kwaliteit
  2. Duurzaam
  3. Creatief

Kwaliteit

In het materiaal en het vakmanschap waarmee een product (of dienst) gemaakt is, de kennis en vaardigheden van de verkoper die precies datgene heeft dat past bij jouw wensen, ook al dacht je daar eerst anders over, het gevoel als je even moet slikken van de prijs, en de euforie als je het product draagt, gebruikt of de dienst afneemt. Het geeft je een goed gevoel. En niet alleen jou, maar ook al die mensen voorafgaand aan jouw gebruik. Die blij zijn als iemand daarvan geniet.

Er is tijd, aandacht en noeste arbeid in gestoken en dat heeft iets moois opgeleverd. Dat is kwaliteit.

Duurzaam

Spaarzaam voor mens, dier en milieu. Je hebt er weinig van nodig en/of kunt het lang gebruiken. En als jij het niet meer kunt gebruiken, denk aan kledingstukken die niet meer passen of na een aantal jaren gaan vervelen, het gebeurt de beste, kan iemand anders er gebruik van maken. Het vervaardigen en vernietigen van het product is weinig belastend voor de aarde en alles daarop. Een piramide van niet gebruiken, hergebruik, upcyclen, recyclen. 
De vraag: Heb ik dit echt nodig? speelt hier een belangrijke rol.

Maar ook een relatie met een persoon, bijvoorbeeld de winkelier, die een mens blijkt met een (poezen/honden/konijnen) gezin, en waar je heel gezellig koffie mee kunt drinken. En waar je dan ook nog de buurvrouw tegenkomt die anders niet buiten de deur komt. Het feit dat je kinderen leren hoe sociale regels werken, en geld. Allemaal zaken die op de lange termijn kwaliteit verhogen of vasthouden.

Creatief

Iets met een ander sausje overgieten, omdat dat beter past. Je eigenheid ergens in kwijt kunnen en het alledaagse ongewoon uniek maken. Meedenken met en empathie voor de grote verscheidenheid aan klanten, hun omgeving, wensen en eigenaardigheden die hen precies maken wie ze zijn. En wat een aanvulling is datgene dat jij komt brengen op die manier!

Waarom niet meedoen met Black Friday?

Speciaal wegens hoge korting ineens flink aan het kopen slaan heeft weinig meer te maken met bovenstaande dingen. Of jij nu als winkelier helemaal losgaat met aanbiedingen of jij als consument koopt alleen maar vanwege die 50% korting. Het maakt niets uit. Je doet er niemand echt een plezier mee, het beland waarschijnlijk op de grote hoop, misschien na de sint op marktplaats als ongewenst ‘hebbeding’ voor doorverkoop onder de boom, en jij hebt als ondernemer waarschijnlijk je marge niet voldoende gehaald of zelfs verlies gedraaid. Dat levert je niets op.

Je kunt je als winkelier beter afvragen waarom bepaalde producten nu lagen te verstoffen in het magazijn en niet eerder in een mooie actie (zonder aan de prijs te sleutelen) aan de koper zijn gebracht die daar echt waarde in zag. En hoe je dat in het vervolg anders kunt aanpakken. En andersom afvragen waarom je als consument die nieuwe theepot koopt, behalve omdat ‘ie nu met 50% korting verkocht wordt.

Het doet zo weinig voor jouw waarde en reputatie. Het iets doet met het gevoelsmatige gevoel / idee van kwaliteit dat je biedt. Omdat het psychologisch zo werkt dat je misschien normaal wel mensen een oor aan naait.

Maar ook doe je niet mee, omdat het kopen om het kopen, overconsumeren (is dat een woord?) in de hand werkt, terwijl de planeet moeite heeft met het verwerken van dat wat al gekocht is.

Waarom wél meedoen met Black Friday?

Eerlijk gezegd weet ik het antwoord niet. Want alle antwoorden die ik persoonlijk kan bedenken, worden tenietgedaan door wat ik hierboven heb genoemd.

Heb jij nog een goede reden? Laat het me dan even weten. Of je nu een Black Friday deal hebt aangeboden als ondernemer, of als je een Black Friday deal hebt gekocht als consument. Ik ben heel nieuwsgierig.

De desillusie van Black Friday

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *