Rekenen en overzichtjes maken is mijn ding. Nieuwsbrieven schieten er dan wel eens bij in. Ken je dat? Dat je eigen ‘specialiteit’ eigenlijk altijd voorrang heeft? En ook gewoon ‘het leven’? Tja, ik ben ook maar een mens.

De laatste mail die ik stuurde was een maand geleden, voordat ik een paar dagen in de Efteling doorbracht met mijn gezin, de eerste btw-challenge van start ging, ik een oppervlakkige ingreep aan mijn been onderging en toen kwamen de eerste vragen over het maken van een omzetplan voor 2020. Daar ben ik nu volop mee bezig.

Deze week maakte ik mijn eigen plan voor 2020 samen met mijn businessbuddies Lindsy en Renate. Want weet je wat ik het allerliefst wil? Een bijdrage leveren aan het winstgevender maken van de winkelstraten van Nederland. En dan bedoel ik de winkelier en horeca ondernemer helpen om een ‘normale’ boterham uit zijn of haar bedrijf te halen.

Ga er maar aan staan. Want hoe doe je dat? Waar begin je? Door de jaren heen gewoon doen, evalueren wat werkt en dat meer en meer in te zetten maakt dat steeds meer helder.

Voor een groot deel daarvan helpt het om dit jaarlijks in een plan te gieten. De tijd nemen om te kijken wat haalbaar is. Ik kan nog zulke wilde plannen hebben, ook ik heb 24 uur per dag en 7 dagen in de week. En die tijd is niet alleen bedoeld voor werk.

Met zo’n plan sta ik óók stil bij wat mijn klanten aangeven dat ze waarderen in wat ik doe. Zoals aanspreekbaar zijn, sparren, overzichtelijk maken wat zij niet overzichtelijk krijgen, meedenken, hun waarde zien en benoemen, waardoor ze die zelf ook beter zien en meer gaan doen waar ze echt blij van worden.

En door hiermee bezig te zijn kom je op andere inzichten die je helpen met het creatiestuk als ondernemer: het creëren en bijstellen van je aanbod. Dat je vanuit dat plan regelmatig oppakt om te evalueren en bij te stellen. Net zoals met een nieuwe menukaart of productcategorie.

Neem jij de tijd om ook het financiële deel van het leven en ondernemerschap aan te pakken?

Zonder geld, geen bedrijf.

Er niet over nadenken is simpelweg geen optie.

Je kunt nog zo’n goede boekhouder of accountant hebben, als jíj als ondernemer geen actie onderneemt op basis van zijn/haar advies, is het een kwestie van tijd voordat je in de problemen komt.

Kijk vooruit. Je weet al wat je te wachten staat. Je hoeft er alleen maar bij stil te staan. En het op papier te zetten.. Maak een winstgevend plan. Een omzetplan voor een heel jaar, dat je uitwerkt om te zien of het winstgevend is onder aan de streep.

Of maak een budgetplan voor een project, waarin al je creatieve ideeën een prijskaartje krijgen, zodat je jezelf niet vanuit creativiteit in de schulden steekt. Zou jammer zijn!

Daarom ben ik ook zo blij dat ik de komende maanden met in ieder geval 3 groepen ondernemers hun winstplan mag helpen maken:

  • Op donderdag 28 november voor zelfstandig professionals met gevoel voor marketing
  • Op donderdag 12 december wederom voor zelfstandig professionals, via een business coach
  • Op zondag 12 (omzetplan) & maandag 13 januari (marketingplan) de jaarlijkse combi voor zelfstandig winkelstraatondernemers met een retail of horecazaak.

Je kunt overigens ook altijd 1-op-1 met me aan de slag in de periode november t/m februari om een omzetplan te maken. Andere financiële planningen, zoals om met Profit First te starten of een budgetplan rond een nieuw product / project kan het hele jaar door.

Heb jij nog geen plan voor 2020?
Meld je dan nu meteen aan voor één van bovenstaande data door me te mailen op hetty@helderbegin.nl (of stel me er een vraag over)

Meer informatie lees je ook hier: www.helderbegin.nl/omzetplan 

Heb je me gemist?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *