Een archief. Niets meer dan een manier om je papierwerk te bewaren. Zoals je ook een vaste kast en plank hebt voor je koffiekopjes, boeken, kleding, voorraad. Daar denk je één keer over na, niet waar?

Stel nu eens dat je dat níet zou doen. Je laat elke dag alle afwas opstapelen. Vies én schoon. Tot een mooie kleurrijke verzameling kopjes. En dan, op een zeker moment, wil je koffie pakken, maar hik je aan tegen de verzameling kopjes. En weet je niet meer welke nu schoon was en welke vies. En je besluit dat het tijd is voor een huishoudster. Iemand anders mag het gaan doen, want jij kunt je tijd beter gebruiken en tijd = geld en geld = tijd. Jij koopt dus de tijd van je huishoudster. Maar het is even wennen en elke week komt een andere huishoudster die een andere plek handiger vind. En je schoonmoeder komt langs en reorganiseert de boel. En dus kost het maken van een kopje koffie zoveel moeite en tijd en ergernis dat je het gewoon niet meer doet. Dan maar buiten de deur.

Voel jij hem al in je portemonnee? Ik reken hem even voor je uit. Als je een beetje op mij lijkt, drink je zo’n drie tot vier koppen koffie per dag. Dat buiten de deur drinken/halen kost gemiddeld twee euro vijftig. Dat is tien euro per dag. Dat is zeventig euro per week. En dat is dan zesendertighonderdveertig euro per jaar. € 3640! Daar kun je toch leuk van op vakantie?!

Even terug naar waarom ik hier over begon. Want dit is precies wat er gebeurt als je bonnetjes laat slingeren, papierwerk laat opstapelen en het overzicht verliest in je administratie. En wanneer je het vervolgens overdraagt aan een nieuwe boekhouder of administratie professional. Maar wanneer je er zelf niet over nadenkt, kun jij nog steeds je documenten niet vinden. En dus kost het een boekhouder veel meer moeite. Omdat hij of zij jóuw bedrijf ondersteunt en niet andersom, is het van belang dat jíj het systeem neerzet of het in ieder geval begrijpt. Want het gaat om jóuw bedrijf en jij blijft verantwoordelijk, ongeacht hoeveel externe professionals het werk namens jou doen.

En hoeveel ondernemers schrikken wel niet van een hogere rekening van de boekhouder? Of de belastingdienst omdat omzetbelasting niet verrekend kan worden door een ontbrekende factuur? Is dat jou al eens gebeurd? Of nóg niet, maar maak je je daar wel eens zorgen over?

Weet dan dat je spullen, je documenten bewaren net zo eenvoudig kan zijn als het bewaren van koffiekopjes, boeken en kleding.

Dat kun je leren op dag één van de driedaagse training:

IN 3 STAPPEN KLAAR MET ADMINISTRATIEVE CHAOS

Op dag 2 leer je hoe je alles zo makkelijk mogelijk in het archief krijgt en op dag 3 hebben we het over de basis van online boekhouden en de samenwerking met je boekhouder of administratieprofessional versoepelen.

Meer informatie en aanmelden >>

Hoe een archief helpt ondernemen