Hoe je makkelijker geld verdient

Het VERKOOPSYSTEEM deel1

Als jij omzetdoelen stelt voor het komende jaar, kwartaal of de maand, hoe doe jij dat dan? Op basis van oude cijfers en daar een paar procent bovenop? En hoe is dat financiële doel opgebouwd?

Veel ondernemers weten dat niet. En dat is jammer, want daardoor is het bereiken van je doelen vele malen lastiger. De opbouw van je omzetdoelen bestaat namelijk uit stukjes van je aanbod. Tenzij je maar één type product verkoopt met dezelfde kostprijsberekening natuurlijk.

Voorbeeld: Als je alléén sokken verkoopt, heb je ook maar één aanbod. Ook wel een productgroep genoemd. Verkoop je naast sokken ook panty’s en maillots, dan zou je dat tot 3 ‘stukjes’ kunnen opdelen. 

Het is waarschijnlijk dat voor elk van deze ‘stukjes’ een andere brutomarge geldt. Dat opdelen zorgt dat je makkelijker kunt rekenen. Alles dat je per ‘stukje’ verkoopt, kun je namelijk op dezelfde manier berekenen.

Hoe minder ‘stukjes’, hoe beter.

Vereenvoudig het aantal productgroepen van logisch gecategoriseerde ‘stukjes’ in je aanbod.

Het is een beetje zoals met jongleren. Met 2 of 3 ballen jongleren lukt vaak nog wel een beetje, maar stel dat je met 20 ballen moet jongleren? En dat ook nog enige tijd moet volhouden? Ja, toch een grotere uitdaging.

Uitdaging is goed, begrijp me niet verkeerd. Maar wanneer de uitdaging zit in de randzaken van je bedrijf in plaats van een kwalitatief sterk product leveren, dan breekt het je alleen maar op.

Met heldere productgroepen, kun je makkelijker omzetdoelen stellen.

Voorbeeld: Stel, je hebt nu €30.000 per maand bruto omzet, en je wil daar €35.000 van maken. Hoeveel van elke productgroep moet je dan verkopen?

Hier één keer goed over nadenken en dat vastleggen, is de eerste stap van je VERKOOPSYSTEEM.

Ook als jij er niet bent, kan dit onderdeel in je bedrijf doorgaan.

Er is nog zóveel meer te vertellen over het VERKOOPSYSTEEM. Daarom besteed ik er deze hele maand aandacht aan in nieuwsbrief, blog en op social media. Ook is dit systeem de basis voor de eerste training in de leeromgeving én de eerstvolgende masterclass.

Het tweede onderdeel van het VERKOOPSYSTEEM is techniek. 

Techniek om vastleggen en analyseren makkelijker te maken. Dat bespreek ik in de volgende blog, over twee weken. Kun je niet wachten? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief van Helder Begin en lees het over een week al.

Ja, ik ontvang graag nieuws en updates van Helder Begin
dit veld niet invullen s.v.p.

Hoe je makkelijker geld verdient