Hoe maak je een financiële strategie?

Om me heen zie ik steeds meer workshops, masterclasses en trainingsdagen georganiseerd om een strategie uit te werken. En steeds meer zie ik het financiële stuk daarin terug komen. Ook ik ga dat vanaf 2019, zoals je wellicht al weet, aan mijn vaste programma toevoegen. Al is bij mij de financiële planning uiteraard de hoofdtoon en vroeg ik aanvulling voor de marketingstrategie door Lindsy Bruin. Dat is niet zomaar. Steeds meer ondernemers zien namelijk de waarde van het goed uitdenken van hun omzetdoelen, winst en kosten die horen bij het hebben van een bedrijf.

Ik leg je graag uit welke stappen er allemaal bijhoren als je financiële plannen maakt.

Dromen

Het maken van een visionboard is een hele mooie manier om je dromen te visualiseren, zodat je er doelen aan kunt koppelen. Deze doelen zijn de kleine stappen op weg naar je droom. Die je op die manier stapje voor stapje werkelijkheid maakt.

In een financieel plan begin je met het vaststellen van de waarde in geld van die droom. Dat hoeft niet precies te zijn, maar als je dat precies weet mag dat natuurlijk wel. Dat kan variëren van elk jaar drie keer (vaker) op vakantie tot een vervallen kasteel kopen in frankrijk om te verbouwen tot luxe hotel. Het is belangrijk dat je het kunt visualiseren als ‘echt’. Daarna kun je tussenstappen bedenken. Bijvoorbeeld, hoeveel heb je nodig om één keer (vaker) per jaar op vakantie te gaan?

Zo wil ik graag goed voor mezelf zorgen (denk aan vaker naar de kapper, kleding en schildersspullen kunnen kopen als ik dat wil), leren paardrijden en onze kinderen een betere financiële toekomst bieden dan ik zelf heb gehad.

Geld, wat vind je daar eigenlijk van?

Een bedrijf voer je om geld te verdienen. Genoeg geld om winst te maken, om jezelf minstens in je levensonderhoud te voorzien en te investeren in de toekomst. Als dat niet je doel is, heb je een hobby.

Zo simpel is het. En ook ik heb dat moeten leren.

Het is belangrijk om te weten hoe jij tegen geld aan kijkt. Wat jouw money mindset is. Als je dit niet heel duidelijk hebt, daag ik je uit daar onderzoek naar te doen. Er is genoeg online te vinden. Maar lees er vooral ook boeken over. Weet dat het veranderen van je money mindset niet over één nacht ijs gaat. En dat elke mindset ook waarde heeft, niet alleen maar negatief is. Zo was mijn overtuiging lange tijd dat ik genoegen moest nemen met wat ik had, hoe weinig ook, met welke consequenties dan ook. Het grootste voordeel daarvan is dat ik héél creatief ben met héél weinig. Mijn kijk op geld veranderde afgelopen jaar pas écht toen ik ging werken met Profit First. Ik leerde met die methode namelijk ook financieel goed voor mezelf zorgen. Ik heb weer geleerd te dromen en dat ook om te zetten in financiële doelen waar ik naartoe werk. Steeds een beetje meer. Het geeft me een heel waardevol gevoel.

Omzetdoelen

Aan de hand van je dromen kun je terugrekenen naar kleinere doelen. Dat doe je eenvoudig(er) met reeds aanwezige cijfers. De omzet van het afgelopen jaar bijvoorbeeld.

Als jouw droom anderhalf miljoen euro kost, en je draait al een paar jaar rond de twee ton, dan zou ik doelen stellen die tussen die twee inzitten. In realistische stappen, afhankelijk van je branche. Of er zo snel mogelijk een nieuw verdienmodel aan koppelen. Zorg dat je kunt rekenen met afgebakende geldeenheden, dus niet per knoop hoeft te rekenen, maar bijvoorbeeld in de omzetgroep fournituren die nu 10% van je totale verkoop uitmaakt.

Als je je omzetdoel hebt vastgesteld voor een jaar, reken dan terug naar maanden, weken en dagen. Tip: Hou het bij in een spreadsheet. Met een winkel heb je op deze manier snel een periodieke richtlijn. Als je erboven of onder zit, kun je meteen uitzoeken waar dat aan ligt.

Bedenk daarbij ook steeds dat omzet niet hetzelfde is als winst.

Winst

Misschien werk je nog vanuit de overtuiging dat winst overblijft als je kosten van je omzet afhaalt. De cashflow methode Profit First leert dat het ook anders kan. Waarom zou je genoegen moeten nemen met wat overblijft? Terwijl het hele doel is om genoeg geld te verdienen met je bedrijf? Om jezelf toch minstens in levensonderhoud te voorzien en te investeren in de toekomst?

Kijk eens wat je allemaal uitgeeft op maand, kwartaal en jaarbasis. Welk type uitgaven betreft het? In ongeveer 4 tot 5 categorieën? Kun je hier een gemiddelde per maand of dag op berekenen? Misschien zelfs per producttype of tijd van de dag?

Voor een financieel plan zijn globale cijfers voldoende.

Tijd

Een planning draait vooral om tijd. En ik mag hopen dat je niet 24/7 aan je bedrijf werkt, hoe leuk je het misschien ook vind om te ondernemen.

In je financiële plan betekent dat dat je je omzet moet maken in de beschikbare tijd die je hebt.

Als je schoolgaande kinderen hebt, zit je wellicht vast aan schoolvakanties. Of in ieder geval deels. Of misschien wil je vanaf nu juist graag zoveel mogelijk vrij zijn samen met je kinderen.

Wanneer je doel is om vaker op vakantie te gaan, zul je in die periode óf geen omzet kunnen draaien óf extra kosten maken doordat je werkzaamheden uitbesteed.

Zorg dus dat je weet hoeveel tijd je beschikbaar hebt om je gewenste omzet te behalen en begin met het afbakenen daarvan in je planning. Zodat je niet onderaan de streep te weinig tijd over houdt.

Ik wens je veel succes met het vaststellen van je omzetdoelen voor dit prachtige nieuwe jaar. Wil je daar wat hulp bij of heb je nog vragen? Laat het me hieronder weten in een reactie.

Hoe maak je een financiële strategie?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *