Warme marketing

Als je financiële doelen wil halen, is marketing onmisbaar. Ik wilde er eerder niet aan, tot ik ontdekte wat de juiste volgorde is. Met goede marketing bereik je namelijk jouw ideale klanten met het ideale product dat jullie verbindt. Op een manier die bij jou en je bedrijf past.

De maand december is het perfecte moment om je klanten en gasten beter te leren kennen. Doordat het eerder donker is zijn mensen eerder bereid elkaar op te zoeken. Én om het gezellig te maken. Thuis en op het werk. Het is een tijd van borrels, kaarslicht en samen eten. En ook hét perfecte moment om anderen te laten weten dat je om ze geeft, met aandacht. Familie, vrienden, collega’s, klanten en werknemers. Er worden kaarten gestuurd, herinneringen opgehaald en geschenken . Niets nieuws wellicht.

Want wat doe jij als je niet aan het ondernemen bent?

Waar haal jij zelf je lekkers, cadeaus, decoratie en misschien ook wel die mooie nieuwe outfit voor het kerstdiner of oud&nieuw feest? Doe je dat snel via een groot (online) warenhuis? Of bij de winkel om de hoek? Veel en goedkoop? Of klein en persoonlijk? Vier je kerst op de zaak? Of in een klein café? Zit je met een grote familie aan een uitbundig gedekte tafel of hou je het klein?

Het is goed om je te bedenken waarom je bovenstaande keuzes maakt. Of dat nu bewust is of noodzakelijk. Bijvoorbeeld familie die speciaal naar Nederland is gekomen of omdat je budget dit jaar minder of meer is.

Waarom komen ze graag bij jou?

Of dat nu is voor iets lekkers, iets om te knutselen, een gezelschapsspel, decoratie. Jij hebt het in je winkel, als kleine winkelier. Maar dat heeft een groot (online) warenhuis misschien ook. Waarom zouden ze tóch bij jou komen?

Als je dat niet weet, is dit een mooie periode om daar achter te komen. Omdat iedereen met persoonlijke vragen en ideeën rondloopt, staan klanten en gasten sneller open voor een gesprek en zullen ze makkelijker antwoord geven op die vraag.

Schrijf voor jezelf eens 3 opvallendheden per dag op. Veelgestelde vragen, complimenten, hoe iemand binnenkomt en vervolgens de winkel verlaat.

Warme marketing

Contact dat je nu maakt, met het antwoord op bovenstaande vragen, helpt je om het contact met (potentiële) klanten en gasten warm te houden. Ik geloof heilig in écht persoonlijk contact, zodat je het allerbeste kunt geven dat je te bieden hebt. Dat hoeft niet altijd direct tot verkoop te leiden, maar wel tot een expertstatus. En dat kun je zowel online als offline doen.

Daar enige structuur in aanbrengen, vertrouwdheid, voorspelbaarheid, een strategie, zorgt dat ze aan jou denken als je iets nodig hebt. En dat ze dat ook aan de buurvrouw of familielid vertellen. Of zomaar een onbekende waar ze mee in gesprek raken over dat perfecte cadeau waar ze al zolang naar op zoek zijn. En jouw klant, weet precies waar hij of zij moet zijn om dat te vinden.

En als jij weet waarvoor ze het liefst bij jou komen, weet je ook waar je je aanbod op kunt toespitsen en waar wellicht nieuwe kansen liggen om je financiële doelen te halen.

Je kunt deze informatie goed gebruiken om je marketing vorm te geven aanvullend op jouw financiële doelen voor 2019.
Ik nodig je uit om dat samen met ons te doen op zondag 13 en maandag 14 januari tijdens de Tweedaagse Masterclass Financiën & Marketing vanuit Helder Begin, speciaal voor productverkopende vakspecialisten. Klik op de foto hieronder voor meer informatie.

 


Deze en andere verhalen als eerste ontvangen en op de hoogte blijven van nieuwe ontwikkelingen?

Ja, ik ontvang graag nieuws en updates van Helder Begin
dit veld niet invullen s.v.p.

Warme marketing