5 redenen om producten te verkopen

Als je weet wat je het liefste verkoopt (zie mijn vorige verhaal over de knopenwinkel), is het veel eenvoudiger je bedrijf te structureren en te sturen. Je hoeft er minder hard over na te denken, en al helemaal niet iedere keer dát je het product verkoopt. Dat doe je één keer. Vooraf. En dat stel je bij als je merkt dat het beter of minder loopt dan verwacht, goed voor je winstmarge, of omdat jouw persoonlijke ontwikkeling als ondernemer daar aanleiding toe geeft.

Die stuurkracht die ik zo helder kan toepassen bij mijn klanten in het MKB, horeca uitbaters en winkeliers, heb ik ook toegepast in mijn eigen bedrijf. En ik adviseer iedere ondernemer dat te doen. Het is de essentiële stap naar eenvoud in je bedrijfsvoering. Ik ga daar deze keer dieper op in.

1.       Je aanbod in hapklare brokjes verdelen

Als je weet wat je het liefst wil aanbieden, is het handig dit in hapklare brokjes te gieten. Ik doel daarmee op producten of productgroepen. Categorieën. Kies er zo min mogelijk. Ik neem de horeca als voorbeeld. Daar kun je behalve hoge en lage btw bijvoorbeeld ook indelen op ontbijt- en lunchgerechten, borrelhappen of diner. Ga bij voorkeur voor maximaal 10 categorieën. 3 tot 5 is het meest krachtig.

2.       Heldere producten om je klanten beter te bereiken

Deze ‘stukjes’ van je aanbod kun je op diverse manieren inzetten om je klanten beter te bereiken. In je menukaart, je kassaprogramma, je marketing of misschien webshop. Ontzettend nuttig om je SEO te optimaliseren en mee te bewegen met je klanten. Zo kom je er wellicht achter dat product A beter aansluit bij fanatieke sporters en product B bij feestvierende festivalbezoekers. Dan weet je dus ook wat je waar moet aanbieden.

3.       Heldere producten vergroten je inzicht

Als je producten helder hebt, heb je automatisch sneller inzicht in waar je geld het meest verdiend wordt en of jouw passie aansluit bij je doelgroep. Je kunt gericht investeren om de kwaliteit van producten te verbeteren of iets aanpassen om beter aan te sluiten op je doelgroep. Wilde je graag ontbijtjes aanbieden, maar gaat het minder hard dan je dacht en merk je tegelijk dat klanten langer blijven hangen bij de borrel en vragen ze om een iets vullendere hap? Misschien kun je je ontbijttijden verruilen voor een vroeg diner.

4.       Heldere producten versnellen bedrijfsprocessen

Hoe minder je na hoeft te denken over je product of categorie en de bijbehorende prijs of kostprijsmarge, of daar andere zaken (handmatig) voor hoeft te registreren, hoe makkelijker je kunt verkopen en hoe minder tijd je administratie kost. Je kunt nu namelijk standaardiseren en automatiseren. Als je 5 producten of categorieën verkoopt en die als zodanig instelt in je verkoopsysteem, kun je die eenvoudiger koppelen aan je boekhouding. Het zou toch wat zijn als je bij elke verkoop moet nadenken of je een croissantje met boter en jam voor €2,50 of €3,50 gaat aanslaan op de kassa, afhankelijk van hoe je je voelt of wie het bij je besteld? Zonde van je tijd en energie! Die kun je beter gebruiken om het lekkerste croissantje te verkopen! Als je één keer een vaste kostprijsberekening maakt voor een product of categorie, kun je die berekening steeds als leidraad gebruiken als je iets aanpast in je aanbod. Én kun je eenvoudig een inflatie/prijsverhoging doorvoeren. Je hoeft er niet meer over na te denken.

5.       Je aanbod helpt je vooruit kijken

Met heldere producten en categorieën kun je eenvoudiger plannen, vooruit kijken. Als jouw best verkochte product een croissantje met boter en jam is voor €3,00 en je hebt een omzetdoel van € 300.000, dan zou je dus met de verkoop van 100.000 croissantjes met boter en jam op jaarbasis uitkomen op die omzet. Dat zijn 8333 croissants per maand, 1923 per week en 275 per dag. Dat lijkt me best een uitdaging, en daar is dus direct je inzicht.

 

Wil je dit inzicht creëren en in een jaarstrategie gieten voor 2019? Ik nodig je uit om met ons mee te doen op zondag 13 en maandag 14 januari tijdens de allereerste tweedaagse Masterclass Financiën & Marketing vanuit Helder Begin, speciaal voor productverkopende vakspecialisten. Hier vind je meer informatie.

Heldere groet,

Hetty Knottenbeld


Deze en andere tips als eerste ontvangen en op de hoogte blijven van nieuwe ontwikkelingen?

Ja, ik ontvang graag nieuws en updates van Helder Begin
dit veld niet invullen s.v.p.

5 redenen om producten te verkopen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *