eenvoud in je aanbod

Stel dat je een knopenwinkel hebt. Maar dat weet je nog niet. Je verkoopt namelijk behalve knopen ook allerlei andere gerelateerde producten. Maar steeds als je naar een leverancier gaat om in te kopen, valt je oog weer op niet eerder ontdekte, handgemaakte, prachtige knopen. En je besluit er telkens een inkoopeenheid van mee te nemen. Je vindt een mooi mandje op de vlooienmarkt en doet ze erin. Ze krijgen een ereplaatsje op de toonbank. 

Klanten komen binnen in je winkel en lopen na wat ronddwalen naar je toe bij diezelfde toonbank. Je was net een bronzen knoopje aan het oppoetsen. Zo’n knoopje past perfect op die mooie blouse die laatst was gekocht. De klant vertelt over de mooie blouse, laat een foto zien van het laatste feestje waar een knoop sneuvelde en jij bedenkt dat je nog een veel betere oplossing hebt, jij hebt nog een stel knopen die de hele blouse tot een uniek exemplaar maken. En achterin je winkel staat een klein naaistation, je naait ze er graag aan.

Voor je het weet wordt er over je gesproken. De passie die jou drijft laat iets achter. Als je een mooie knoop zoekt, moet je bij jouw winkel wezen. De naaigaren en het patroonpapier beginnen stof te vangen. De koordjes verdwijnen in een hoekje en je kunt je de laatste keer niet herinneren dat iemand een textielschaar bij je kocht.

Je bedenkt allerlei manieren om je voorraad kwijt te raken

Het is vast tijd voor een webshop. Een tussenhandelaar. Je steekt veel tijd in het verkopen van spullen die niet verkopen. De administratieve rompslomp kost extra tijd. Je boekhouder snapt het niet, wéér een nieuw verkoopkanaal erbij? De commissies neem je op de koop toe, je moet toch van die voorraad af?

Langzaam weet je niet meer waar je voorraad uithangt en wat je nu eigenlijk verkoopt. Je gooit er nog maar een marketing team tegen aan. Ervaren verkopers in je winkel. Misschien investeer je nog in een salescursus. Onder aan de streep hou je steeds minder over. Maar die knopen zijn niet aan te slepen in je winkel en mensen vragen zich af hoe het toch kan dat jij de prachtigste op de kop heb weten te tikken. En zo goedkoop! Maar jij lijkt steeds minder over te houden.

Je schakelt hulp in van Helder Begin

En ik, Hetty, vraag je te laten zien waar alle gegevens worden bewaard en hoe. En ik vraag wat je graag zou willen. Jij wilt gewoon weer geld verdienen. Jij wilt zelf weer snappen wat je aan het doen bent. Want je bent het kwijt. Je vertelt mij dat je met zoveel liefde die knopen verzorgd en tentoon stelt. Dat je ze graag aannaait voor klanten. Het is je grootste hardloper. Maar dat die andere spullen ook verkocht moeten worden breekt je op. Je weet gewoon niet hoe je het voor elkaar moet krijgen. Je hebt werkelijk alles uit de kast getrokken!

Ik vertel je dat het tijd is terug te gaan naar het begin

  • Waarom ben je hiermee begonnen?
  • Waar word je het meest blij van?
  • Welke artikelen verkoop je het liefst?
  • Welke klanten zie je graag terugkomen?

Met een antwoord op deze vragen herstellen we de basis. Met primaire categoriën, minder verkoopkanalen, minder kosten, hogere marges. We versterken de kernkwaliteiten van jouw passie en ondernemerschap. De basis voor een stevig en realistisch financieel plan en een winststurend advies.


In bovenstaand verhaal zie je het misschien snel gebeuren. Maar voor veel ondernemers is dergelijke vertroebeling als vanzelf ontstaan. Stapje voor stapje. Daar breng ik de helderheid terug. Dat heeft ook stapjes nodig. Als jij weer in je kracht staat, door daar tijd en ruimte voor te nemen, gaat het ondernemerschap en winst maken al snel weer als vanzelf. Een heldere blik van buitenaf, je bedrijf structureren en vereenvoudigen en de wil om weer te doen waar je hart sneller van gaat kloppen, zonder angst, maar uit liefde helpt elk bedrijf dat aan de afgrond bungelt weer vliegen.

Wil je samen met andere productverkopende vakspecialisten werken aan heldere financiële doelen voor 2019? Waarbij je ook direct een marketingplan opstelt dat bij jou en je zaak past? Dan is de tweedaagse Masterclass in januari misschien iets voor jou. Hier vind je meer informatie. Of plan een kort vrijblijvend kennismakingsgesprek met me in via deze link. Dan vertel ik je er meer over. 

Heldere groet,

Hetty Knottenbeld


Deze en andere verhalen als eerste ontvangen en op de hoogte blijven van nieuwe ontwikkelingen?

Ja, ik ontvang graag nieuws en updates van Helder Begin
dit veld niet invullen s.v.p.

Eenvoud is altijd beter

Eén gedachte over “Eenvoud is altijd beter

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *