Vandaag begin ik met een schone lei. Want vanaf vandaag heb ik een ritme. Een ritme om vaker te delen wat me bezig houdt. Elke week schrijf ik vanaf nu een blog. En, niet onbelangrijk, want die stap vergeet ik nog weleens, ik zal het jullie laten weten dat er een nieuwe blog te lezen is.

En dit is de eerste blog van velen. Die precies gaat over wat míj niet lukt. Jup, ook ik krijg weleens iets niet voor elkaar. En eigenlijk krijgt ik best veel niet voor elkaar. Dat zien jullie niet, maar ik wel. Want ik doe graag 1001 dingen, en dan is het eigenlijk vrij logisch dat die niet allemaal lukken. Want ook ik heb zowaar 24 uur in een dag en 7 dagen in een week. En mijn klanten en jullie als lezer zien dat ik wel 200 dingen heb gedaan en dat is natuurlijk hartstikke veel, maar in mijn ogen zijn er dan 801 dingen niet gelukt. Tja.

Hè? Jij bent toch van de structuur enzo?

Ja, ik ben van de structuur. Als het aankomt op administratie voeren. En mijn spullen op een vaste plek bewaren. Maar als het aankomt op marketing, mijn kennis delen met de wereld, en niet alleen met mijn bestaande klanten, dan ontbreekt die structuur zowaar. Ik kwam er warempel achter dat ik die fijne structuur op slechts één onderdeel inzet. Zonde!

Gisteren kreeg ik een geweldig compliment van een gewaardeerde collega ondernemer uit de buurt. Ik hielp haar ruim een jaar geleden met het implementeren van e-boekhouden (het online boekhoudsysteem waarin ik me in de loop der jaren in specialiseer, dit is geen affiliate link) voor haar (web)winkel. We hebben destijds ruim een uur samen gezeten en ik heb 1 à 2 uur meegekeken bij de afronding van het eerste kwartaal in haar administratie, toen er genoeg gegevens waren verzameld. Ze vertelde me dat ze zo ontzettend door me geholpen is. En dat ze zoveel rust heeft nu. Nog steeds. Dat ze zoveel onrust ervaarde, het overzicht ontbrak en dat het administratie voeren nu als vanzelf gaat. Het is gewoon altijd op orde. Hoe fijn is dat?!

Een groot deel daarvan hangt samen met een ritme. Door een vast moment in te plannen om een doel te halen, wordt het een taak. Een taak waarop je kunt focussen. Een taak die je kunt inplannen. Een taak die je ervan weerhoudt andere dingen te doen.

Wat is voor jou de beste dag om je administratie te doen?

Het is niet voor niets de eerste vraag die ik mijn klanten stel. Gevolgd door een reeks andere vragen. Wanneer zijn de kinderen uit huis? Wanneer is je winkel gesloten? Wanneer voel je je fit? Wanneer is de minste kans dat je gestoord wordt?

En soms is dat moment er nog niet. Dan stel ik één of meer vervolgvragen. Welke dag zou daarvoor het fijnst zijn? Welk moment kun je daarvoor het makkelijkst vrijmaken? Hoe laat is er personeel aanwezig die óók de telefoon kan beantwoorden? Op welk moment kun je een oppas regelen?

Waarschuwing! Alleen bovenstaande bepalen voor jezelf kan al een groot verschil maken! Wel even je wekelijkse administratie uurtje in je agenda zetten. Anders werkt het niet.

Ik heb afgelopen week een marketingplan voor Helder Begin geschreven. Waarin ik voor elke dag iets heb bedacht. Ja, meteen de hele week vol. Wanneer leer ik het nou? Mijn weekje weg heeft me doen realiseren dat ik beperkt tijd heb en niet 1001 dingen kan doen. Er zitten 168 uur in een week en daarvan slaap ik er graag 63-70. Als het aan mij ligt. De overige 100+ uur wil ik graag besteden aan de dingen die belangrijk voor me zijn. Dus heb ik besloten dat ik één nieuw ding per keer ga oppakken tot het een gewoonte is. Net zoals ik dat jullie leer met het doen van je administratie. En dat betekent dat ik vanaf nu elke vrijdagavond een blog schrijf die jullie op zaterdag kunnen lezen. Want vrijdagavond is voor mij een fijn inspiratiemoment na een week werken. Een moment van rust, bezinning, reflectie. Er staat nu zowaar zelfs een glaasje rode wijn naast me. Ik kan het me maar beter comfortabel maken.

Je tijd indelen als basis van de structuur

Als je hebt bedacht wanneer je een taak oppakt, zoals je administratie of marketing, kun je gaan nadenken hoe je een taak aanpakt. Het is slim om niet alleen voor je administratie in zijn geheel een ritme te vinden, maar ook voor de onderdelen die samen je administratie vormen. Het factureren, inboeken van bonnen, in de gaten houden van je budget en kosten, bijhouden van uren en zakelijke kilometers. Hoe doe je dat nu en hoe kun je dat slimmer en sneller doen? Want het bijhouden van je administratie hoeft maar 1-4 uur per week te kosten. Afhankelijk van het type bedrijf dat je hebt.

Nu heb ik gelukkig ontzettend fijne support van mijn businessbuddy Lindsy Bruin van Virtuella. Zij is expert op het gebied van online marketing. En kan daarin ontzettend goed structuur aanbrengen. En jij hebt misschien ook wel iemand die je helpt je spullen te verkopen, je social media bij te houden, je teksten te schrijven.

Maar wie heb jij om je bedrijfsadministratie slimmer in te delen? Wie helpt jou met zorgen dat je die extra uren kunt besparen en inzetten om te doen wat jij het best kan? Of gewoon om weer eens een paar uur per week tijd voor jezelf te maken? Je hebt mij!

Je kunt in slechts 10 weken de controle al terugpakken!

Speciaal voor al die ondernemers die graag meer structuur willen aanbrengen achter de schermen. Die willen leren hoe ze zo efficiënt mogelijk hun documenten kunnen bijhouden, zoveel mogelijk kunnen automatiseren en zo snel mogelijk inzicht hebben. Speciaal voor jullie heb ik een tien weeks programma ontwikkeld. Waarbij je stap voor stap diverse tijdslurpende onderdelen achter de schermen in je bedrijf aanpakt en die tot een minimum leert beperken. Maar ook waarin je leert kijken naar je budget. Je bewust wordt van de uitgaven die je doet.

Na 10 weken heb je jezelf een gewoonte aangeleerd, en de belangrijkste taken in je administratie slim geautomatiseerd, waardoor je ook tijd hebt vrijgemaakt voor zaken waar je niet aan toekwam. Je hebt overzicht terug, want je kunt je spullen makkelijker vinden en weet met één druk op de knop hoe je ervoor staat. Je hebt de controle weer in handen. Je kunt weer beslissingen nemen waar je achter staat, omdat je weet hoe je ervoor staat.

Meedoen? Lees hier verder >> (Wees er snel bij, de eerste groep start deze maand al voor een introductieprijs)

Alles heeft een ritme